A fejfájás és kezelése

A megelőzéshez és kezeléshez mindenekelőtt legyünk tisztában a kiváltó okokkal.

Számos dolog lehet felelős a fejfájás kialakulásáért:

  • stressz, depresszió vagy szorongás
  • alváshiány vagy az alvási szokás megváltozása
  • étkezés kihagyása
  • rossz tartás, kényelmetlen helyzetben végzett munka
  • egy bizonyos testhelyzetben eltöltött túl sok idő
  • a fizikai aktivitás hiánya
  • menstruáció, terhesség, menopauza, külső hormonbevitel
  • egyes gyógyszerek, pl.: antidepresszánsok, vérnyomáscsökkentők
  • esetenként a túl sok fájdalomcsillapító

A fejfájós betegek több mint fele beszámol arról, hogy feszültnek, éhesnek érzi magát a fejfájás kialakulása előtt, de Ízületi merevséggel járó, ízületi gyulladásos betegségekben is gyakori a fejfájás. A fájdalmat fokozhatja fej trauma, vagy fogcsikorgatásból származó állkapocs ízületi fájdalom.  Sajnos az is beigazolódott, hogy a gyakori és sokszori feszülés miatt a szervezet ezt a helyzetet megszokja, és akkor is reprodukálhatja, amikor elvileg nincs oka a fájdalomra. Ez a reflexes fázis. Ekkor a szervezet reflexből, emlékezetből teszi azt, amit korábban „megtanult”. Pl. ha olyan helyen tartózkodunk, ahol korábban már fájt a fejünk, akkor a környezet látványa, egy-egy jellegzetes kép a szemünk előtt már előhívja a reflexet, és elindul a fájdalom.

Mi a helyes teendő ilyenkor?

Legelőször is, a negatív tartalmú gondolatokat – mint például:  „Megint kezdődik az elviselhetetlen…” vagy:  „Meg fogok őrülni a fájdalomtól…” –  mellőzzük, mert csökkenti a fájdalomküszöböt, és fokozza a fájdalomérzetet. Gondolatban se tiltakozzunk a megléte miatt, inkább fogadjuk el magunkat a jelen helyzetben. Tereljük el figyelmünket a fájdalomról! Ha nem foglalkozunk vele, az érzet intenzitása csökken. Próbáljunk meg relaxálni! Ha magunktól nem megy, vegyünk részt relaxációs kurzusokon, és azt rendszeresen gyakoroljuk otthon is. Megtanulható! Ezzel javul a stressz feldolgozása és a stresszhelyzeteket is tudatosan lecsökkenthetjük.

Kifejezetten jótékony hatású a masszázs, melynek során a relaxációs állapot szinte minden páciens esetében különösebb koncentrálás nélkül, spontán érhető el: ellazulnak az izmok, a légzés, a szívverés és a vérnyomás is normalizálódik.

Biofeedback foglalkozások során egy olyan készülékre csatlakoztatják rá a beteget, amely monitoroz és visszajelez a szervezet különböző funkcióiról: pl.: izomfeszülésről, szívfrekvenciáról, vérnyomásról. A készülék visszajelzéseinek segítségével meg lehet tanulni az izmokat ellazítani, lassítani a szívritmust, és a légzést. Ebben az ellazult állapotban, sok esetben a fájdalmat el lehet mulasztani, illetve meg lehet előzni a kialakulását.

Egyéb relaxációs technikák fejfájás ellen

légzésterápia, jóga, meditáció, progresszív izomrelaxáció (ennek során egyik izomcsoportot a másik után megfeszítjük, majd elernyesztjük, mindaddig, amíg a teljes test el nem lazul).

A relaxációs módszerek jótékony hatása már számos esetben kiváltotta a gyógyszeres kezeléseket, és gyermekek esetében is kockázat nélkül alkalmazható!