Narancsbőr, a nők igazi ellensége

Akinek van, jól tudja, hogy makacs dolog. A nők 90%-át érinti, főleg a combon, fenéken, hason, esetleg a karon jelentkezik.

Egy kis tudomány: cellulitisz, vagy cellulit?

A cellulitisz a laza kötőszövet fájdalmas gyulladása. A szó erdete a cell=sejt és itis=betegség szavakból áll. Jelentése azonban a köznyelvben teljesen átalakult, a cellulit képződményekre is rendszeresen ezt a kifejezést használjuk, de a kettő nem összetévesztendő egymással!

A cellulit a bőr alsó (irha) rétegében lerakódó salakanyagokat jelenti, amelyek a környező szövetekből magukhoz vonják a vizet, és egyre nagyobb gömböcskéket alakítanak ki. Tehát a cellulit a kötőszövet (a bőr alatti zsírszövet) ödémája, vizenyője, melynek oka a sejtekben felhalmozódott sok toxikus anyag. A fogyókúra magában általában nem megoldás, mert a sejtekben rekedt anyag fő tömege nem zsír, hanem víz (ennek ellenére vízhajtókra sem reagál).

Az egyenetlenné váló bőrfelszínt leginkább esztétikai problémaként kezeljük, de a leírt okok alapján egyértelműen egészségügyi probléma.  Rossz hír, hogy a cellulitra való hajlam öröklődhet is.

Miért alakul ki? A vér- és nyirokkeringés zavara okozza. A hajszálerek falán keresztül túl sok folyadék jut ki a sejtek közé és ezt a nyirokrendszer képtelen megfelelő ütemben elvezetni. Súlyosbítja a helyzetet a helytelen táplálkozás (túl sok szénhidrát, zsír bevitele), az ülő életmód, és az elhízás: az egyre duzzadó, zsírt raktározó bőrsejtek is gátolják a nyirokkeringést.

A megelőzésével és kezelésével rendszeresen foglalkoznak újságcikkek. A drogériák polcain fellelhető készítmények sora végtelen, mégis édeskevésnek bizonyulnak, ha fel kell venni a harcot a jelenséggel.

Mit tudunk tenni ellene?

Sajnos meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy végleges megoldás nincs rá. Vannak azonban törvényszerűségek, amikkel ha tisztában vagyunk, mégsem olyan reménytelen a helyzet.

A már kialakult cellulites bőrkép kezelése összetett feladat.

Fontos, hogy az anyagcsere legyen optimális és a nyirokkeringés is megfelelő. Érdemes olyan mozgásformát választani, ami főként a kritikus területekre hat. Ha itt fokozódik a vérkeringés, akkor intenzívebbé válik az anyagcsere és a nyirokkeringés is. Napi szintű mozgás hiányában és kiegészítéseként is látványos eredmény érhető el a célzott területekre ható rendszeresen végzett speciális masszázzsal és a szaunázás is sokat segíthet.

Ha egészséges étrendet követünk, elég folyadékot fogyasztunk (legalább 2-2,5 liter vizet naponta) és rendszeresen megdolgozzuk a kritikus területeket, tényleg tehetünk ellene és az elért eredmény megtartásáért!

Mindezekkel együtt talán a legfontosabb, hogy legyünk elszántak, és türelmesek, mert csak következetes és kitartó hozzáállással lehet felvenni vele harcot…